Kyckling med thaibasilika

Hello! Ställde mig för att göra lite matlådor idag, kyckling med thaibasilika, så tänkte att jag kunde dela med mig av receptet steg för steg. Var ett tag sen jag gjorde ett sånt inlägg, om jag ens gjort ett sånt någonsin haha. Nej men srsly, det här är ett sjukt bra recept för studenter, inte särskilt dyrt och det blir mycket mat av det.
 
 
Oh well, let's begin!
 
Steg 1: Hacka alla grönsaker. Jag började med att hacka 3 vitlöksklyftor i små bitar tillsammans med 2 thai chilis (Obs, thaichilis har en tendens att vara förbannat starka så adjust to your own taste), en "vanlig" chili och en halv gul lök. Sen paprika, sugar snaps och broccoli, morötter är också nice men givetvis var mina morötter gamla..
 
 
Steg 2: Skär kyckling, jag brukar alltid skära kycklingen väldigt tunt så att det tillagas snabbt, för det är ju som sagt en wokrätt.
 
Steg 3: TIME TO MAKE THE SAUCE! Jag blandar en matsked Oyster sauce tillsammans med 1 matsked soja, 2 matskedar fish sauce, 1/2 matsked socker och lite vatten. (Alla dessa såser finns på typ ICA eller Willys också, men i och med att jag gör asiatisk mat rätt ofta köper jag allt från New China Trading där de har större flaskor)
 
Steg 4: Hetta upp en stekpanna, wokpanna, whatever, med lite matolja. Men se till att pannan är stor så att du får plats med allting. Ha sedan i vitlöken och chilin.
 
Steg 5: Stek kyckling tillsammans med vitlöken och chilin och när kycklingen nästan är klar har du i såsen.
 
Steg 6: Ha i resten av alla grönsaker och rör om lite snabbt, ha sedan på ett lock så att grönsakerna kan ångas i ca 1-2 min. Grönsakerna ska helst vara krispiga.
 
Steg 7: Ha i thaibasilikan. Jag använde hela krukan, och thaibasilika finns på ICA. Skulle jättegärna vilja säga att det går bra med vanlig basilika också, men thaibasilika har en speciell smak och "gör" hela den här maträtten. Men hittar ni inte den på ICA så kan jag nästan garanter att en thai affär har det.
 
Steg 8: Rör om snabbt, and BOOM. Dinner is served, bitches. Ok, lol att jag faktiskt citerade Regular Ordinary Swedish Meal Time haha. Men som sagt svårare än så är det inte, serve with some rice and your done. Jag äter ALLTID asiatiska rätter med jasminris, kom inte och säg att vanligt matris är lika gott, cuz it's not. Don't fucken lie.
 
 
 
 
Vardag | |
Upp