Mors dag

Idag är dagen då alla mammor ska hyllas, för allting som de är och för allting som de gör. Med all rätt, mammor borde firas varje dag. Men såklart så måste det finnas någon som alltid ser något negativt i allt, till och med i att visa att man älskar sin mamma. Jag ser hur sociala medier fylls med bilder av mina vänners mammor, med texter där det skrivs hur pass mycket de älskar dem. Min avundsjuka går inte ens att beskriva med ord. Jag vill också kunna lägga upp en bild med min mamma och skriva en text om hur mycket jag älskar henne och hur bra hon är. Visst, jag kan ju göra det, men som säkert alla redan vet så blir det bara gamla bilder på min mamma nu, jag och min familj skiljdes från henne för över tre år sedan. Men som jag önskar att jag hade hennes hos mig, och som jag önskar att jag hade kunnat få fira henne idag tillsammans med henne. 
 
Men tillbaka till ämnet och till er som gnäller och skriver/säger saker i stil med: "min mamma är också bäst och jag älskar henne lika mycket fast jag inte lägger upp bild på henne på instagram." Vad vill ni åstadkomma? Vad vill ni ens ha sagt? Att det är töntigt och mainstream att lägga upp bild på sin mamma och säga att man älskar henne? Att det är bättre att låta bli? Ärligt talat.... Ni har fan inte en aning om vad ni pratar om. Må så vara att många lägger upp bilder på sin mamma idag men är det ens något att gnälla över? 
 
Känner ni er lyckade nu? Känner ni er coola som vågar gå mot strömmen? Känns det bra när favoritmarkeringarna och retweetsen kommer? När era spydiga och onödiga kommentarer får uppmärksamhet? Att ni inte skäms, att ni ens har mage nog att klanka ner på sådana som visar att de älskar sin mamma? Jag säger att ni inte älskar er mamma mindre bara för att ni låter bli att visa det på sociala medier, men måste ni då hacka på de som gör det? 
 
Helt ärligt, era tweets får mig att vilja spy. Ni har ingen aning om hur extremt lyckligt lottade ni är, som kan ge er mamma en present och få en kram av henne sedan. Medan jag, och många andra får lov att åka till en sten på kyrkogården med ett namn på och sätta dit en bukett av hennes favoritblommor. Det är mors dag för oss, DET är vår verklighet som vi får lov att leva med varje, jävla, pissiga, dag. Vi kan inte lägga upp nya bilder tillsammans med våra mammor, vi kan inte ta bilder med dem, vi kan inte krama dem, vi kan inte ge dem presenter. Vi får inte dela den här dagen med dem. 
 
Ni som gnäller på andra som visar på sociala medier hur mycket de älskar sina mammor, tänk om. För det kommer komma en dag då ni kommer önska att ni kunde lägga upp en bild med dem, då ni ångrar att ni inte visade er kärlek och uppskattning mer. Då er mamma är så långt bort att ni inte kan nå henne hur långt ni än sträcker sig. För en dag, då kommer hon vara borta. Så fira er mamma idag, ge henne presenter, laga mat åt henne, lägg upp bilder, skriv långa texter, visa er kärlek och uppskattning medan ni kan. Passa på. Kvinnan som gav er livet är värd att hyllas. 
 
Jag älskar och saknar dig så mycket mamma.
 
 
Vardag | |
Upp